Bizton állíthatom, hogy
2012 januárjának első hétvégéje 19 pedagógusnak (némely esetben
pedagógus-palántának – de mindenképp fiatalokkal foglalkozó embernek) adott
valami újat. Ebben a megállapításomban azért vagyok rendíthetetlen, mert ha tudás-
vagy élménybeli újdonsággal nem is, de addig számunkra idegen emberekkel kötött
ismeretséggel mindenképp gazdagodtunk. Már ha csupán magamból indulok ki, akkor
is megállja helyét ez a megfigyelés. Azért vagyok ennyire óvatos a szavakkal,
mert többek között azt is nagyon megtanultam ez alatt a pár nap alatt, hogy
csak a saját magam nevében szólhatok biztosan, azt nem tudhatom, hogy a másik
18 ember hogyan vélekedik. De titkon merem remélni, hogy mindenki tanult
legalább egy olyan új dolgot, amit hasznára fordíthat munkája során. Mi is
történt 2012. január 6-7-8-án? Saját tapasztalatok fényében nyilatkozom tehát.
Élménnyel a tanulásért
programsorozat alapfokú képzésén vehettünk részt a HÁLÓ, a Kalandok és
Álmok Szakmai Műhely, valamint a Bethlen Gábor Alap támogatásával (és Olasz
Tímea ötletgazdának köszönhetően). Magyarországról érkezett trénerünk, Bányai
Sanyi, a csoport pillanatnyi hangulatát szem előtt tartva bőséges ismeret- és
játéközönnel látott el bennünket. Kellő névtanulásos ismerkedés után
pszichológiai tanulmányainkat eleveníthettük fel a Maslow-piramissal.
Megmentettük a királykisasszony kakaós bögréjét, voltunk élő fényképezőgépek,
versenyt futott a mókuska és az egérke (többszöri komoly baleset ellenére is),
majd a hátunknak szintén háttal ülő társunk elmondásaira hagyatkozva
megrajzoltuk egy kisfiú meséskönyvének egy-egy lapját. Aki nehezen oldódik fel,
a nap végére az is összehozta – valószínűsítem. Rendkívüli önfegyelemmel
kellett rendelkeznie annak, aki az újonnan alakult csoport (?) esetlenségein
nem mosolyodott el, netán nem bosszankodott. Emlékeim szerint már első nap – a
kreativitásnak köszönhetően – egy addig íratlan szabályt tettünk általános
érvényűvé és folyton elhangzóvá: „Semmilyen segédeszköz nem használható!” S már
ekkor tudtuk, hogy nem járunk jól, ha a facilitátornak kérdéseket teszünk fel;
remélem ez a tudtuk nem túl merész
kijelentés.
Másnap a kihívás
háromszöge, valamint az ún. létrák kerültek a középpontba. A nap nagy részét
véletlenszerűen alakult négyfős csoportokban töltöttük. Közös vonásokat keresve
rajzoltunk, építettünk kocka-, kártya-, pohárvárat, gyártottunk bútorokat.
Vasárnapra maradt a
tölcsérmodell, a Kolb-féle ciklus és a zónaelmélet megismerése. Kulipintyó
király születésnapja rádöbbentett bennünket arra, hogy rendkívül hatékonyan
tudunk együttműködni, s ekkor vált szállóigévé, hogy „hét másodperc az rengeteg
idő”.
Mindenfajta túlzás nélkül
állíthatom, hogy én sokat tanultam ezen a hétvégén, akár önmagammal, akár a
szituációk, emberek kezelésével kapcsolatban. Még nem biztos, hogy tudom, de
láttam, hogyan kell higgadtnak maradni, mikor senki nem figyel a vezetőre. Nem
feltételezek, hanem a kézfelemelések alapján jelentem ki, hogy a márciusi
képzésen mindannyian részt akarunk venni. Vagyis ez a hétvége meghozta 19
gyümölcsét.
D. I.
egy résztvevő |